Přejít na hlavní navigaci

Zápis z členské schůze a valné hromady SVPZP dne 23. – 24.9. 2008

Místo konání: Milovy, hotel Devět skal

Členské schůze se zúčastnilo 21 členů z 38 členských firem a 4 hosté.

Valnou hromadu zahájil v 9:45 hod ing. Tichý, přivítal hosty: MVDr. Víchová (SÚKL), Ing. Chalupa (ČOI), Mgr. Hacaperková (MPSV), p.Šulc (Šance „družstvo handicap“ Brno). Pokud není uvedeno jinak, ing. Pavel Tichý moderoval a referoval ve většině bodech programu, s občasnými vstupy ostatních přítomných.

1. Nejprve přednesla svoji „přednášku“ MVDr. Víchová (SÚKL)

Nejdůležitějším předpisem pro práci SÚKL je 123/2000 Sb. § 32 – povinnost oznámit SÚKLu nežádoucí příhodu, písemně na formuláři; vyhláška 201/2000 – prováděcí předpis, jak hlásit příhodu (2 formuláře) SÚKL navštěvuje výrobce nebo distributory pouze v případě šetření nežádoucích příhod Očekává se novela Zákona 123/2000 Sb. tak, aby byla v souladu s evropským systémem. V nejbližším období spíš jen částečná novela (transpozice 93/42 do dalších zákonů). Termín pro nový Zákon o ZP do 21/12/2008 se patrně nestihne, reálnější je 1–2.Q.2009

Dle informace ing. Chalupy se termín do konce roku stihne, neboť do 14 dnů přislíbila ing. Sýkorová z MZ rozeslat návrh k připomínkovému řízení. (poznámka zapisovatele: tuto informaci je ale potřeba brát s jistou rezervou, víme, jak se termíny zpožďují, navíc se dá očekávat jisté zdržení ve Sněmovně (způsobené stávajícím rozložením sil)).

Na SÚKLu se předpokládá, že na novele 123 se začne pracovat přibližně tak za 1–2 roky.

Při provozování výdejen ZP je nutné postupovat dle Zákona 49/1992 Sb. Součástí schvalovacího procesu o NZZ je vyjádření SÚKLU k technickému a personálnímu vybavení. Toto zatím SÚKL nezpoplatňuje. Žádost (formulář) je možné stáhnout z webu.

Cenová kontrola – zatím provádí SÚKL pouze u léčiv, ale ze zákona 261/2007 O stabilizaci veřejných rozpočtů má kontrolovat i PZT.Řídí se Rozhodnutím MZ z 12.5.2008.

Přidělování kódů – Tuto problematiku zatím SÚKL neřeší, řeší ji MZ

2. Příprava úhradové vyhlášky, novela Zákona 48/97

Ing.Tichý poděkoval všem, kteří se na přípravě podíleli. Zhodnotil průběh přípravy, volby koordinátorů. Problémy se vyskytly se získáváním podkladů od členů, obtížné bylo získat termíny k jednání s VZP, vyjádření odborných společností. Seznámil členy se stávajícím stavem přílohy po poslední úpravě dne 18/9/2008. Poukázal na obtížnost jednání o cenách s VZP – VZP má nástroje, jak zjistit, kolik a jak drahých ZP se v dané skupině vydává. Ing.Tichý apeloval na aktivitu členů (resp. se zmínil o pasivitě mnohých členů) a zdůraznil, že tato jednání často muselo absolvovat jen malé množství členů, zatímco ostatní se jen „vezli“. Vyzval dále k vytvoření pracovních skupin. Rozvinula se bohatá diskuze nad „tabulkou ZP“- přílohou k úhradové vyhlášce

Byla přednesena výzva k zástupcům firem, kteří vyrábějí / dovážejí k aktivní spolupráci a předložení podkladů, které by pomohly při snížení navrhované hranice životnosti vozíků 7 let (návrh VZP). Další skupina by se měla zaměřit na Smlouvy o cirkulaci a repasi. Bylo poukázáno na nejasnosti právních vztahů ohledně zodpovědnosti za nežádoucí příhody, kdy je například výrobce donucen revizním technikem k výměně ložiska, místo celého kola.

3. Krajští revizní technici – spolupráce, setkání na Medical Fair Brno

Ing. Tichý informoval přítomné o připravovaném setkání členů Společenstva s pracovníky VZP (MUDr. Z.Beránková, MUDr. Z.Kučerová, KRT). Toto setkání proběhne ve středu 22.10. 2008 od 9.00 do 12.00 hod v sálu E Kongresového centra BVV při příležitosti konání veletrhu Medical Fair. O podrobnostech budou členové Společenstva dále informováni.

4. Smlouvy o výdeji, cirkulaci, repase, opravách

Členové SVPZP byli informováni o připravovaných změnách ze strany VZP ohledně nových Smluv „O dodání, úhradě a provádění cirkulace ZP“. Bylo konstatováno, že je nezbytně nutné, aby byli členové SVPZP pravidelně v kontaktu s příslušnými pracovníky VZP. Bylo by nanejvýš vhodné, kdyby v této záležitosti patřičným způsobem zafungovala také nově ustavená pracovní skupina členů Společenstva „pro smluvní vztahy s pojišťovnami“.

5. Dále proběhla přednáška Ing. Chalupy – ČOI

Bylo řečeno, že 4.4.2007 proběhla změna ve vedení ČOI, reorganizace. Bylo pověřeno 6 inspektorů dozoru (dříve 13) s celorepublikovou působností, kteří mají na starosti zdravotnické prostředky a techniku. Platí směrnice 2005/29/ES z 11.5.2005; platí Zákon 634/1992 O ochraně spotřebitele. Postihy za nekalé praktiky a klamavou reklamu až 5 mil. Kč Při vyřizování reklamací, které považujeme za neoprávněné, ale přesto chceme celou záležitost vyřídit smírně – pozor, mohlo by to být považováno za uznání oprávněnosti reklamace. Nepsat : v rámci dobrých vztahů (považuje se za zakrývání, uznání reklamace), lepší řešení je reklamaci neuznat a prodat nový výrobek např. za 1 Kč.

6. Zpráva o činnosti Představenstva SVPZP

Zprávu přednesl předseda představenstva ing. Pavel Tichý. Konstatoval m.j., že po roce 2006 nastal jistý obrat ve spolupráci s autoritami, kdy jsme získali poměrně stabilní partnery pro prosazování našich názorů, potřeb a námitek. Zejména byla naše snaha napřímena na: cenovou deregulaci, zvýšení úhrad za repasi ZP, spolupráce na kategorizaci ZP do nové úhradové vyhlášky, spolupráce na školení KRT a řadu jiných. Opět byla zmíněná malá aktivita většiny členů, řada členů SVPZP těží z nelehké práce několika málo členů Společenstva. Byla zajištěna řada odborných přednášek, které byly přijaty se zájmem a byly ohodnoceny jako velice prospěšné.. Byl zrušen stánek na brněnském veletrhu Hospimedica pro malý zájem členů o prezentaci. Začala fungovat webová stránka, je sice hodně navštěvovaná, ale možné diskuze se prakticky nikdo neúčastní. Představenstvo pracovalo po celé volební období v pětičlenném složení (předseda: ing. Pavel Tichý (Erilens), místopředseda: Renata Adlová (Amici), členové: Anna Šitinová (Pharmos), ing. Jana Kotíková (Patron Bohemia), a Šárka Dvořáková (Sivak). Revizní komise byla tříčlenná: ing. Eva Tichá (Amoena), Eliška Daňková (Zdravotnické prodejny Eliška), Zdeněk Jakubský (Proma – Reha). Dále ing. Chalupa provedl řadu „osobních“ konzultací během večera a v průběhu následujícího dne.

7. Volby do představenstva a revizní komise

Ing. Tichý informoval o tom, že Anna Šitinová již nechce znova kandidovat: On sám a Mgr. R. Adlová již nechtějí být voleni do představenstva. Bylo navrženo, aby představenstvo pracovalo jako šestičlenné a revizní komise jako tříčlenná. Do nového představenstva byli navrženi: ing. Jana Kotíková, ing. Eva Tichá, Šárka Dvořáková, Zdeněk Jakubský, Mgr.Michal Jura (Maxis) a ing. Pavel Krupička (G.P.S. Ofa). Do revitzní komise byli navrženi Mgr. Renata Adlová, Eliška Daňková a ing. Pavel Tichý. Bylo konstatováno, že valná hromada je usnášeníschopná, protože „usnášeníschopnost“ není dle Stanov nikterak omezena nebo limitována. Bylo navrženo, aby volby proběhly tajně, přítomným zástupcům 18 členů SVPZP byly rozdány hlasovací lístky. Každý z volitelů měl možnost navrhnout kohokoliv do představenstva a nebo do reviní komise, ale vždy tak, aby počet členů v těchto orgánech nepřesáhl 6 (resp. 3) osoby. Do volební komise byli navrženi a schváleni: Miroslava Krůdlová (Ergon) a Ing. V.Svrček (Otto Bock). Do mandátní komise byli navrženi a schváleni Svatopluk Šimík (Loana) a ing. Pavel Rádl (Orco – Zlín). Poté, co byly provedeny tajné volby, mandátní komise sečetla volební lístky a hlasy jednotlivých kandidátů a konstatovala, že všichni výše uvedení kandidáti byli zvoleni 17 hlasy, jeden volební lístek byl vyplněn nesprávně a tudíž byl neplatný. Navržení kandidáti byli zvoleni.

Ihned poté se na svých prvních zasedáních sešlo nově zvolené představenstvo a revizní komise. Revizní komise za svého předsedu zvolila ing. Pavla Tichého, představenstvo za nového předsedu zvolilo ing. Pavla Krupičku a jako místopředsedkyni Šárku Dvořákovou.

Poté proběhla společná večeře a volná rozprava, již mimo oficiální část programu Valné hromady.

Druhý den jednání zahájil v 9:45 hod ing. Tichý.

8. S přednáškou vystoupila Mgr. Dana Hacaperková, MPSV

Mgr. Hacaperková v krátkosti informovala o vybraných výsledcích terénního výzkumu v oblasti kompenzačních pomůcek a dávek sociální péče podporujících mobilitu nebo bydlení osob se zdravotním postižením realizovaného pro potřeby MPSV.

Přiblížila průběh jednání mezi MZ, resp. VZP a MPSV při přípravě „úhradové vyhlášky“ a nastínila možný další vývoj v oblasti jednorázového příspěvku na opatření zvláštních pomůcek (např. novelizace přílohy č. 4 k vyhlášce MPSV ČR č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon o působnosti orgánů ČR v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů – v návaznosti na obsah „úhradové vyhlášky“ ). V diskuzi byly zodpovězeny dotazy.

9. Regulace ZP

Ing. Krupička shrnul aktuální situaci okolo cenové regulace ZP. Konstatoval, že v současné době je naprostá většina ZP deregulována, vyjma malého množství (skupin výrobků), které jsou uvedeny v Cenovém Rozhodnutí MZdr 2/2008 z 12.5.2008. Nah­lašování cen (nikoliv cenová regulace) platí pro nově uváděné výrobky a pak vždy k 31.1. každého roku, pokud je výrobek uveden v platném Cenovém Rozhodnutí. Novela zák.48 je (jak se zdá) daleko: proto bude dál platit Číselník VZP – kdo chce, aby prodejny byly informované, bude muset dál o pohybech cen informovat VZP.

10. Novelizace Stanov

Bylo rozhodnuto, že Stanovy je potřeba určitým způsobem doplnit či opravit určité nepřesnosti. Přesto ale k tomu nedojde na této Valné hromadě, protože novelizace není připravena s potřebnou pečlivostí. Nové představenstvo novelizaci v krátké době projedná a připraví. Následující členská schůze SVPZP bude opět svolána jako Valná hromad s jediným bodem jednání: úpravou Stanov.

11. Ustavení pracovních skupin

Byly ustaveny pracovní skupiny, jejich členové budou aktivně a iniciativně přispívat k práci a povinnostem SVPZP dle požadavků MZdr, zejména při projednávání přílohy úhradové vyhlášky a případných novelizací smluv (O dodání, úhradě a provádění cirkulace ZP) s VZP.

Jednotlivé pracovní skupiny byly ustaveny takto:

1. Pracovní skupina „Vozíky & Postele“
Dvořáková – Sivak
Jakubský – Proma-Reha
Kotíková – Patron Bohemia
Lachman – DMA
Mikulka – Ortoservis
Svrček – Otto Bock
Vítek – Intermeta
Zeman – Medicco – Vašíček

2. Pracovní skupina „Ortézy & Bandáže“

Černý – Ortika
Krupička – G.P.S. Ofa resp. Erilens
Pikner – Ortex
Škoda – Orthopom

3. Pracovní skupina „Smluvní vztahy s pojišťovnami“

Dvořáková – Sivak
Jura – Maxis
Lachman – DMA
Mikulka – Ortoservis
Šimík – Loana
Vítek – Intermeta
Zeman – Medicco – Vašíček

Výše uvedené složení skupin není v žádném případě definitivní. Kdokoliv další, kdo má v dané oblasti ZP své zkušenosti a řeší tuto problematiku samostatně, bude rozhodně vítán.. Stejně tak není konečný výčet pracovních skupin – další se budou ustanovovat dle potřeby a situace. Představenstvo SVPZP očekává v tomto Vaši iniciativu, náměty či připomínky.

Jednání bylo zakončeno ve 12:00 hod